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Welcome! The rules and discussions

Here you will find the rules, the route and have a chance to discuss the event.


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  2. Group flights

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  3. The schedule

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  5. Greetings from PMDG

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  6. Happy 2022 pilots!

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  7. First leg?

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  8. send track the route

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  9. Good Luck and Godspeed

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  10. For inspiration....

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    • As you might have seen in many videos, you can land on snow and it will use the ski snow/ice calculations. The issue is one of animation that is still being looked at. 
    • Strange.... I had this on the very first flight. I use FSUIPC 7 for axis assignments and Calibration, so I guess something has been out of sync on my system.   I have tried to replicate, but all seems fine now.   Sorry for any inconvenience.   Otherwise it´s great to be back in a Twin Otter again - nice job  
    • Are there any alternatives to using the mixture axis? I'm using the Thrustmaster TCA and don't have an axis to spare. It tried assigning buttons to SET MIXTURE 1 RICH and SET MIXTURE LEAN 1, but that doesn't seem to work. I'm a bit surprised that the FUEL VALVE inputs aren't used instead since it just seems to be an on/off input.  
    • I never fully understood that function but as far as know it should work. Will ask Hans.  
    • Fragen macht schlau... 😄 Nachdem ich gestern mehrfach mit einheimischen Piloten gesprochen hatte, gab mir ein freundlicher älterer Pilot aus Kuala Lumpur den Tipp, dass es kurz vor der Grenze zu Malaysia einen größeren internationalen Flughafen in Hat Yai gäbe, der immer noch AVGAS anbieten würde. Gleichzeitig lud er mich ein auf einen Abstecher in seine Heimatstadt und versicherte mir, dass es dort trotz gegenteiliger Auskunft des Flughafens durchaus AVGAS gäbe und er mir gerne den Flughafen und seine Stadt zeigen wolle. Natürlich konnte ich nicht nein sagen und ehrlich gesagt war ich unglaublich glücklich darüber, wie sehr die Hilfsbereitschaft und Freundlichkeit unter Piloten immer noch existiert, über alle Ländergrenzen hinweg! Hat Yai läge natürlich ziemlich genau auf meiner Wunschroute nach Singapur, war allerdings 404 NM entfernt im Süden... - nach einigen Rechnereien war ich mir aber sicher, dass ich die Strecke schaffen könnte, solange der Gegenwind nicht zu stark ist. Dann könnte ich immer noch beidrehen und nach Roi Et fliegen. Ehrlich gesagt: ein wenig mulmig war mir schon bei der Entscheidung und im echten Leben würde ich niemals einen Flug planen, der mich mit gerade einmal 25 Minuten Reserve ans Ziel führen würde! Safety first! Jetzt bin ich aber weit von zuhause in einem mir völlig unbekannten Kontinent unterwegs und am Simulator kann man auch mal die Extreme ausprobieren, dafür ist der Simulator ja auch da... Also habe ich mich heute relativ früh zum Flughafen fahren lassen, die Vorbereitungen mit diversen Alternativen als kleines Paket im Gepäck und habe die Mooney gründlich gechecked, noch einmal ein Quart Öl nachgefüllt, den Flugplan aufgegeben und alles für den Abflug vorbereitet. Erst als ich die Rollfreigabe hatte, habe ich dann auch den Motor gestartet und bin umgehend zur RWY 19L gerollt und gestartet... - irgendwelche Bummeleien am Boden hätten mir da bereits den Flug gefährdet aber Gott sei Dank spielte ATC Bangkok perfekt mit und ich bekam bereits vor dem Rollhalt 19L Delta meine Startfreigabe, rollte mit 20 kts auf die Bahn und war bereits wenige Sekunden später um 04:32 UTC in der Luft. Der Steigflug auf meine Reiseflughöhe von 14.000 Fuss verschlang bereits einiges mehr an Sprit als ich berechnet hatte aber Gott sei Dank war der Wind halbwegs gnädig mit einer Gegenwindkomponente von nur 5 kts. Trotzdem habe ich noch nie so oft den Fuel Calculator und die Windkomponentenberechnung genutzt wie auf diesem Leg, vor allem weil die Gegenwindkomponente anfangs dann doch bis auf 8 kts anstieg um dann nach der halben Strecke doch auf 1 kts abzuflachen. Der Rest war dann Entspannung pur und ich hatte endlich mal wieder Zeit aus dem Fenster zu schauen...  😉 Nach 2:40 h Flugzeit war die Landung bei bestem Wetter ein Klacks in Hat Yai bei schwülen 27°C und leichtem Wind aus Südost. Auf diesem Flug habe ich 26 gals verbraucht, blieben also 7 gals Reserve oder ca. 40 Minuten Flugzeit... - nicht schlecht, auf meine Rechenkünste ist also nach wie vor Verlass...  😉 #   After several conversations with local pilots a friendly older Gentleman from Kuala Lumpur suggested to fly to Hat Yai, a larger international airport near the border of Malaysia which would not only have AVGAS available but also at good prices. At the same time he invited me to his home airport to show me around and promised that I would get AVGAS there as well, even though airport authorities denied that officially. Anyway, what a pleasure it is to see all this friendship and support amongst pilots all over the worldm no matter where you come from or skin color you have! Hat Yai was quite close to the route I planned to fly anyway, it was however 404 NM away to the South and it took me a while calculating different options until I felt okay with the decision to give it a try. As long as there was no strong headwind I should be able to get there with the remaining fuel, even though the calculated reserve was not really luxurious with just a bit over 20 minutes.   In real life I would never consider such a flight as an option for sure but hey, I'm far away from home on an unfamiliar continent and what is a simulator good for if not for checking out extremes as well? So I grabbed a lift to the airport quite early today, did all the preparations extra thorougly, added a quart of engine oil just to be on the safe side, filed the flight plan and prepared for departure. Only after I received my taxi clearance I fired up the engine (trying to save as much fuel as possible) and startet taxiing, thankfully ATC did a fantastic job getting me to the active as quickly as possible, gave permission for a shortcut and had me in the air within 4 minutes. Climbing to cruise level of 14,000 feet today burned more fuel than calculated but thankfully the wind was not too bad, there was some headwind but only between 5 to 8 knots and after half the flight it calmed down to just 1 knot. What a relief, I finally had some time to watch the unfamiliar but beautiful landscape below. After 2:40 h flight time I buttered the landing at Hat Yai with best weather, light winds from the Northeast, great visiblity and 27°C temperature. Total fuel burn on this leg was 26 gals which left 7 gals remaining, more than 40 mins reserves. Not too bad, I still know how to operate a calculator...  😉   Cockpit preparations at Bangkok International airport...   Ready for departure, taxi clearance received and engine running...   Ooops, just 24 minutes reserve left? 😎   Damned... - 5 kts headwind   OMG, the red master warning light is on... - 196 NM away from my destination with 1:11h to go, but if you watch the flight computer in the lower left corner of the screenshot you will notice an endurance of 1:58h... - all safe it seems!    Time to enjoy the flight...   ATIS is all good for a change, RWY08 in use, great weather for a VFR flight...   Turning to final, visual RWY08   Welcome to Hat Yai International Airport... - wherever that is... It's a weird sensation, you land somewhere where you wanted to fly to but in the end you have no idea where that is...  😉   Does anybody know what a fuel farm is??? I'm level 6 rated but never saw a sign like this before in my life... - anyway, as long as there's AVGAS available, I'll be just fine...  😎 😉  😄    
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